W

alter Lipmann v roce 1922 napsal zajímavý postřeh, že „dnes mají fotografie nad naší představivostí tutéž moc, jakou mělo ještě včera tištěné slovo a předtím slovo mluvené. Zdají se být naprosto reálné.“ Susan Sontag, významná americká spisovatelka a politická aktivistka, se o roli fotografie ve společnosti začala hlouběji systematicky zabývat ve své eseji „On Photography“. Své úvahy o zobrazování a vnímání lidské bolesti skrze „moderní médium fotografie“, ale naplno rozvedla až v eseji „Regarding the Pain of Others“, která se mi dostala dnes do rukou a o jejímž obsahu se chci s vámi podělit.

Proč je středem jejího „intelektuálního“ zájmu právě fotografie? Jak hned v úvodu Sontag píše, na rozdíl od písemného líčení událostí, má fotografie potenciál mířit na každého z nás. Poukazuje na mylný realismus, který přináší. Fotografie naopak realitu silně interpretuje, může například sloužit jako nástroj pro podporu myšlenek pacifismu, stejně tak i války - „záměry fotografa význam snímku neovlivňují: fotografie si žije svým vlastním životem, určeným rozmary a politickými stanovisky různých společenství, která pro ni najdou využití“.

Úplně první historické záznamy inscenovaných válečných fotografií nalezneme už v krymské a americké občanské válce, samotný boj však zůstává mimo dohled fotoaparátu. Až radikální modernizace – osvobození fotoaparátu od stativu a vybavení různými druhy čoček – umožnilo pořizovat detailní záběry z větší vzdálenosti přímo uprostřed konfliktu tak, jako tomu bylo například ve Španělské občanské válce z let 1936-39. Reportážní fotografie se definitivně prosadila v době válečné, počátkem čtyřicátých let. Byly to „obrazy“, které zmobilizovaly světové veřejné mínění proti válce ve Vietnamu.

Takto zachycená realita „obrazy“ slouží k uchování „povědomí o současnosti a bezprostřední minulosti“. Sontag píše, že vzpomínky se vykrystalizují mnohem pravděpodobněji kolem nějaké fotografie než kolem jazykového sloganu. Myšlenku rozvíjí dál „problém není v tom, že si lidé pamatují prostřednictvím fotografií, jde o to, že si pamatují pouze fotografie“. Uvádí příklad s koncentračními tábory: „fotografie pořízení během jejich osvobozování, tvoří většinu toho, co si lidé spojují s nacismem“.

„Vyvolává kontakt s fotografiemi zachycujícími utrpení druhých soucit, apatii, nebo násilí podněcuje?“ pokládá si otázku Sontag. Má člověk cítit povinnost prohlédnout fotografie zachycující tak velké krutosti? „Člověk by měl zejména přemýšlet o tom, co toto prohlížení znamená.“ Věnovat bychom tam měli pozornost obsahu, ne formě, jak jsme nuceni dnešní dobou.

Zdroj obrázku: NYTimes.

blog comments powered by Disqus

About me

Contact

Contact me via e-mail:



I'll be glad if you link posts that you like. Please do not copy or reproduce images or text without permission.

Translation

"I may be wrong and you may be right, and by an effort, we may get nearer to the truth." Karl Popper

detail v lightboxu
Zavřít
detail v lightboxu
Zavřít
detail v lightboxu
Zavřít
detail v lightboxu
Zavřít
detail v lightboxu
Zavřít
detail v lightboxu
Zavřít